WYKŁAD
NAUKI CHRZEŚCIJAŃSKIEJ,
UŁOŻONY Z ROZKAZU
KLEMENSA VIII PAPIEŻA,
PRZEZ
ŚW. ROBERTA KARD. BELLARMINA SI
BISKUPA I DOKTORA KOŚCIOŁA
WYKŁAD ARTYKUŁU PIERWSZEGO
Co znaczy Wierzę?
NAUCZYCIEL.
Słowo to Wierzę, znaczy tu: iż mam za pewne i za najprawdziwsze, to
wszystko co się zawiera w Składzie Apostolskim; bo tego wszystkiego sam Bóg
nauczył Apostołów, Apostołowie nauczyli Kościół, a Kościół naucza nas. A
ponieważ to być nie może iżby Bóg nauczał fałszu; dlatego wierzę w to wszystko
mocniej niżeli w to co widzę własnymi oczyma, i czego dotykam własnymi rękoma.
U. Co znaczy
w Boga?
N. Znaczy,
iż powinniśmy wierzyć mocno i nieodmiennie, iż jest Bóg, chociaż Go nie widzimy
oczami ciała naszego: A Bóg ten jest jeden: i dlatego mówimy: Wierzę w Boga,
nie zaś w Bogów. Nie wyobrażajcie sobie iż Bóg podobny jest do jakiej
rzeczy zmysłowej, choćby największej i najpiękniejszej; lecz macie to dobrze
wiedzieć, że Bóg jest Istotą Duchową, która zawsze była i zawsze będzie; która
uczyniła wszystko, napełnia wszystko, rządzi wszystkim, zna i widzi wszystko. A
zaś o wszelkiej rzeczy którą widzicie lub sobie wyobrażacie, macie mówić: to co
widzę, to co sobie wyobrażam, nie jest Bogiem, bo Bóg jest Istotą nieskończenie
doskonalszą.
U. Dlaczego
się mówi, w Boga Ojca?
N. Bo rzeczywiście jest
Ojcem jednorodzonego Syna swojego, o którym mówić będziemy w Artykule drugim:
Bo nadto jest Ojcem wszystkich dobrych i sprawiedliwych, nie przez zrodzenie,
lecz przez przysposobienie: Na koniec dlatego, iż jest Ojcem wszech stworzeń,
nie przez zrodzenie, ani przez przysposobienie, lecz przez stworzenie, jak to
niżej powiemy.
U. Dlaczego
nazywamy Boga Wszechmogącym?
N. Bo to
jest przymiot właściwy Bogu: a chociaż Bóg ma wiele innych właściwych sobie
przymiotów, jako to, iż jest wieczny, nieskończony, niezmierny itd., wszakże w
tym miejscu najwłaściwiej jest nazwać Go Wszechmogącym, iżby nam nietrudno
było wierzyć, że stworzył z niczego Niebo i ziemię, jak to wyrażają dalsze
słowa tegoż Artykułu. Bo Temu który może zdziałać wszystko co chce, to jest
Temu który jest Wszechmogącym, żadna rzecz trudną być nie może. A jeżeli byście
mi zarzucili, że Bóg nie może wszystkiego, bo nie może ani umrzeć ani grzeszyć;
odpowiedziałbym na to, iż móc umrzeć i grzeszyć, nie jest to moc, ale niemoc:
tak jak gdyby się mówiło o najdzielniejszym rycerzu, iż może zwyciężyć
wszystkich, a nie może być zwyciężonym przez nikogo, wcale się nie ujmuje mocy
jego, mówiąc iż zwyciężonym być nie może; bo móc być zwyciężonym nie jest to
mocą, ale niemocą, nie jest siłą, ale słabością.
U. Co
znaczy, Stworzyciela?
N. Znaczy,
iż Bóg stworzył wszystkie rzeczy z niczego, i On sam jedynie, może je do
nicości wrócić. A chociaż Aniołowie, ludzie i szatani mogą niektóre rzeczy
zrobić lub je zniszczyć, wszakże nie mogą ich uczynić inaczej, jak z rzeczy już
istniejącej, ani też zniszczyć inaczej, jak tylko zmieniając je w jaką rzecz
inną. Jako na przykład, murarz nie może zrobić domu z niczego, lecz z kamieni,
wapna, drzewa, itp.; ani go nie może zniweczyć, lecz tylko obrócić go w gruzy
lub w popiół: itp. Dlatego to sam Bóg jedynie, nazywa się i jest istotnie
Stworzycielem, bo On jeden tylko, do uczynienia jakiej bądź rzeczy, nie
potrzebuje żadnej innej rzeczy.
U. Dlaczego
mówimy Stworzyciela Nieba i ziemi? Czyż Bóg nie stworzył także
powietrza, wody, kamieni, drzew, ludzi i wszelkich innych rzeczy?
N. Przez
Niebo i ziemię, rozumie się tu także to wszystko co w nich jest zawarte. A jako
mówiąc iż człowiek ma ciało i duszę, rozumie się także, iż ma wszystkie rzeczy
które się znajdują w ciele, jako to żyły, krew, kości, nerwy, itd. oraz
wszystkie władze jakie się znajdują w duszy, jako to pojęcie, wolę, pamięć,
czucie wewnętrzne i zewnętrzne, itd. Tak też przez Niebo, rozumie się także
powietrze po którym ptaki latają, i wszelkie przestrzenie odleglejsze, w których
są chmury, gwiazdy i na koniec Aniołowie; stąd się też mówi: ptacy Niebiescy,
chmury Nieba, gwiazdy Nieba, itd. Przez ziemię zaś rozumie się to wszystko, co
jest wraz z nią otoczone powietrzem, jako to: wody, zwierzęta, rośliny,
kamienie, kruszce i wszelkie inne rzeczy znajdujące się w ziemi, na ziemi, lub
w morzu. Nazywamy więc Boga Stworzycielem Nieba i ziemi, bo to są dwie główne
części świata: jedna wyższa w której mieszkają Aniołowie; druga niższa, w
której mieszkają ludzie. Zaś Aniołowie i ludzie, są to stworzenia
najszlachetniejsze którym służą wszystkie inne; a oni winni są służyć Bogu,
który ich z niczego stworzył, i tak wywyższył.
Quicumque
SYMBOL ATANAZJAŃSKI
SŁOWO WSTĘPNE
Z pomiędzy najdawniejszych wyznań wiary katolickiej (bo w miarę powstawania błędów, rozwijały się prawdy) to jest wyznania Apostolskiego, wyznania Soboru Nicejskiego (325) i wyznania wyrażającego zasady Soboru Konstantynopolitańskiego (384), podajemy ostatnie znane pod imieniem św. Atanazego; podajemy raz dlatego, że najobszerniej wyraża się o Przenajświętszej Trójcy, po wtóre, że współczesne z zawodem duchownym św. Augustyna, na koniec dlatego, że spowodowane było błędami, do których, w czasach naszych, ciągnie wielu niewiadomość, mówię błędami około Bóstwa Jezusa Chrystusa.
A gdy z niezachwianej wiary w Bóstwo Założyciela Kościoła, mocna wiara w nieomylną powagę tegoż Kościoła i niezmienność jego wypływa (*); gdy z mocnej wiary w powagę Kościoła wynika poddanie się najwyższej zwierzchności, która Kościołowi przewodniczy (**), więc dopełnionym zostanie w tej księdze obraz religii Katolickiej, która z mocy w moc, z jasności w jasność wstępuje, po każdej burzy, którą wznieca duch obłędu.
S. ATHANASIO ADSCRIPTUM
WYZNANIE WIARY KATOLICKIEJ
POD IMIENIEM ŚW. ATANAZEGO
Quicumque vult salvus esse, ante omnia opus est ut teneat catholicam fidem.
Ktokolwiek chce być zbawionym, przede wszystkim potrzeba, aby wyznawał Katolicką wiarę.
Quam nisi quisque integram inviolatamque servaverit, absque dubio in aeternum peribit.
Której jeśliby kto nie zachował całej i nienaruszonej, ten niewątpliwie zginie na wieki.
(ozmacza to właśnie integralność Wiary katolickiej i jej konieczność)
Fides autem catholica haec est, ut unum Deum in Trinitate et Trinitatem in unitate veneremur.
Wiara zaś Katolicka jest ta: abyśmy Boga jednego w Trójcy, a Trójcę w jedności czcili.
Neque confundentes personas, neque substantiam separantes.
Ani nie mieszając osób, ani nie rozdzielając istoty.
Alia est enim persona Patris, alia Filii, alia Spiritus Sancti.
Inna jest bowiem osoba Ojca, inna Syna, inna Ducha Świętego.
Sed Patris et Filii et Spiritus Sancti una est divinitas, aequalis gloria, coaeterna majestas.
Lecz Ojca i Syna i Ducha Świętego jedno jest Bóstwo, równa chwała, współwieczny majestat.
Qualis Pater, talis Filius, talis Spiritus Sanctus.
Jaki Ojciec, taki Syn, taki Duch Święty.
Increatus Pater, increatus Filius, increatus Spiritus Sanctus.
Niestworzony Ojciec, niestworzony Syn, niestworzony Duch Święty.
Immensus Pater, immensus Filius, immensus Spiritus Sanctus.
Niezmierzony Ojciec, niezmierzony Syn, niezmierzony Duch Święty.
Aeternus Pater, aeternus Filius, aeternus Spiritus Sanctus.
Wiekuisty Ojciec, wiekuisty Syn, wiekuisty Duch Święty.
Et tamen non tres aeterni, sed unus aeternus.
Wszelako nie trzej wiekuiści, lecz Jeden wiekuisty.
Sicut non tres increati, nec tres immensi, sed unus increatus, et unus immensus.
Jako też nie trzej niestworzeni, ani trzej niezmierzeni, lecz Jeden niestworzony i Jeden niezmierzony.
Similiter omnipotens Pater, omnipotens Filius, omnipotens Spiritus Sanctus.
Także wszechmogący Ojciec, wszechmogący Syn, wszechmogący Duch Święty.
Et tamen non tres Omnipotentes, sed unus Omnipotens.
A jednak nie trzej wszechmogący, lecz jeden Wszechmogący.
Ita Deus Pater, Deus Filius, Deus Spiritus Sanctus.
Tak Ojciec Bogiem, Syn Bogiem, Duch Święty Bogiem.
Et tamen non tres dii: sed unus est Deus.
A przecie nie trzej bogowie, lecz jeden jest Bóg.
Ita Dominus Pater, Dominus Filius, Dominus Spiritus Sanctus.
Tak Ojciec Panem, Syn Panem, Duch Święty Panem.
Et tamen non tres domini, sed unus est Dominus.
A przecie nie trzej panowie, lecz jeden jest Pan.
Quia, sicut singillatim unamquamque personam, Deum ac Dominum confiteri christiana veritate compellimur: ita tres deos aut dominos dicere, catholica religione prohibemur.
Gdyż jak pojedynczo każdą osobę, Bogiem i Panem wyznawać Chrześcijańska prawda nam każe, tak trzech bogów lub trzech panów utrzymywać Katolicka religia zabrania.
Pater a nullo est factus, nec creatus, nec genitus.
Ojciec od nikogo nie utworzony, ani stworzony, ani zrodzony.
Filius a Patre solo est, non factus, nec creatus, sed genitus.
Syn od Ojca samego jest nie utworzony, ani stworzony, ale zrodzony.
Spiritus Sanctus a Patre et Filio, non factus, nec creatus, nec genitus, sed procedens.
Duch Święty od Ojca i Syna, nie utworzony, ani stworzony, ani zrodzony, lecz pochodzący.
Unus ergo Pater, non tres patres; unus Filius, non tres filii, unus Spiritus Sanctus non tres spiritus sancti.
Jeden więc Ojciec nie trzej ojcowie, jeden Syn nie trzej synowie, jeden Duch Święty nie trzej duchowie święci.
Et in hac Trinitate nihil prius aut posterius, nihil majus aut minus, sed totae tres personae coaeternae sibi sunt et coaequales.
A w tej Trójcy nic wcześniejszego albo późniejszego, nic większego albo mniejszego, ale wszystkie trzy osoby są sobie współwiekuiste, i równe.
Ita ut per omnia, sicut jam supra dictum est, et unitas in Trinitate, et Trinitas in unitate veneranda sit.
Tak więc we wszystkim i wszędzie, jak już wyżej powiedziano, i w Trójcy jedność, i w jedności Trójcę czcić należy.
Qui vult ergo salvus esse, ita de Trinitate sentiat.
Kto więc chce być zbawionym, tak niechaj o Trójcy trzyma.
Sed necessarium est ad aeternam salutem, ut incarnationem quoque Domini nostri Jesu Christi fideliter credat.
Ale potrzeba też jest dla wiekuistego zbawienia, Wcielenie Pana naszego Jezusa Chrystusa wiernie wyznawać.
Est ergo fides recta, ut credamus et confiteamur quia Dominus noster Jesus Christus Dei Filius, Deus et homo est.
Jest więc wiarą prawą, byśmy wierzyli i wyznawali, iż Pan nasz Jezus Chrystus Syn Boży, jest Bogiem i Człowiekiem.
Deus est ex substantia Patris ante secula genitus, et homo est ex substantia matris in seculo natus.
Bogiem jest zrodzonym z istoty Ojca przedwiecznie, a człowiekiem urodzonym z istoty Matki na ziemi.
Perfectus Deus, perfectus homo, ex anima rationali, et humana carne subsistens.
Bóg doskonały, człowiek doskonały z duszy rozumnej i ciała ludzkiego złożony.
Aequalis Patri secundum divinitatem, et minor Patre secundum humanitatem.
Równy Ojcu wedle Bóstwa: niższy od Ojca wedle ludzkiej natury.
Qui licet Deus sit et homo, non duo tamen, sed unus est Christus.
Który chociaż Bogiem jest i człowiekiem: nie dwóch jednak lecz jeden jest Chrystus.
Unus autem non conversione divinitatis in carnem, sed assumptione humanitatis in Deum.
Jeden zaś nie przez przemianę Bóstwa w ciało: lecz przez przybranie ludzkiej natury do Bóstwa.
Unus omnino, non confusione substantiae, sed unitate personae.
Jeden najzupełniej, nie przez zlanie się natur, lecz przez jedność osoby.
Nam sicut anima rationalis et caro unus est homo, ita Deus et homo unus est Christus.
Albowiem jak dusza rozumna i ciało jeden jest człowiek, tak Bóg i człowiek jeden jest Chrystus.
Qui passus est pro salute nostra, descendit ad inferos, tertia die resurrexit a mortuis.
Który cierpiał dla zbawienia naszego, zstąpił do otchłani, trzeciego dnia zmartwychwstał.
Ascendit ad coelos, sedet ad dexteram Dei Patris omnipotentis, inde venturus est judicare vivos et mortuos.
Wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca Wszechmogącego, stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych.
Ad cujus adventum omnes homines resurgere habent cum corporibus suis, et reddituri sunt de factis propriis rationem.
Na Którego przyjście wszyscy ludzie zmartwychwstaną z ciałami swoimi, i zdadzą rachunek z uczynków swoich.
Et qui bona egerunt, ibunt in vitam aeternam, qui vero mala, in ignem aeternum.
A którzy dobrze czynili pójdą na żywot wieczny, którzy zaś źle na ogień wieczny.
Haec est Fides Catholica, quam nisi quisque fideliter, firmiterque crediderit, salvus esse non poterit.
Ta jest wiara katolicka której jeżeli kto wiernie i mocno nie wyznaje, zbawiony być nie może.
Pozwolenie Władzy Duchownej:
Niniejsze wyznanie wiary św. katolickiej pod imieniem św. Atanazego znane, na język ojczysty przetłumaczone, drukować wolno.
Kraków 14 Lutego 1835 r.
Ks. K. TELIGA K. K. Kr.
K. K. Duch. Cenzor.
Przypisy:
(*) Mt. XXVII. Łk. X. XXIV. Jan XIV. XVII. XX.
(**) Mt. XVI. Jan XXI. Łk. XX.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz